آنزیم های زالو


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1501

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1506
زالو درمانی و نکات مهم قبل از زالو درمانی
ژوئن 4, 2017
زیست شناسی زالوهای طبی
ژوئن 4, 2017

آنزیم های زالو


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1501

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1506

Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /home/ayfljlak/domains/caspianleeches.com/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 214

آنزیم های شناخته شده در زالو

زالو ها از جمله موجودات بسیار مفیدی هستند که سودمندی آن ها ناشی از بزاق زالو هاست که سرشار از آنزیم های ارزشمندی هستند که مصارف مختلف پزشکی و درمانی دارد. از آن جایی که ساخت هر یک از این آنزیم ها به روش های صنعتی و در آزمایشگاه های پیشرفته زمان بسیار زیادی را می طلبد معمولا برای مقاصد مختلف پزشکی و .. از زالوی زنده یا بقایای آن ها که در درمان استفاده شده و از بین رفته اند، استفاده می شود. سودمند این جاندار بسیار زیاد بوده و از بقایای ان در ساخت روغن زالو نیز بهر برده می شود.

بنابراین با توجه به این که زالو ها دارای ویژگی ها و مصارف فراوانی هستند، هم به صورت مستقیم از آن ها برای درمان بیماری استفاده می شود و همین که آن ها را برای مصارف مختلف به خارج از کشور صادر می کنند. پرورش و تکثیر زالو در مکان های مختلفی چون آکواریوم ها و یا استخرها و یا ظروف مختلف صورت می گیرد. هر یک از این روش ها با توجه به تعداد مورد نظر برای تولید انتخاب خواهد شد. البته شرایط محیطی نیز بر روی تعداد تولید تاثیر خواهد داشت. برای تولید و استفاده از زالو ها باید از افراد متخصص، محیط مناسب و در نظر گرفتن شرایط خاص دما و .. برای زالو ها بهره برد تا نتایج مطلوب را به دست آورد.

صادرات زالو ها در پی اهداف مختلفی شکل می گیرد. به عنوان مثال زالوی زنده به کارخانه های داروسازی سایر کشورها ارسال می شود. البته می توان در صورت نیاز داخل آنزیم ها را توسط شرکت های داخلی استخراج نموده و بعد از تولید دارو یا محصولات آرایشی و بهداشتی و نیز روغن زالو توسط آن ها محصولات نهایی را به خارج از کشور صادر نمود.

آنزیم های زالو و زالو درمانی

آنزیم های بزاق زالو دارای خواص و تاثیرات مختلف درمانی است. کاربرد این آنزیم ها برای خود زالو برای این است که بتواند به راحتی جلوی انعقاد خون را گرفته و جاندار و ناحیه ای که در حال تغذیه از آن است را بی حس کرده و در نهایت با گردش خون راحت تر در عروق، خون و مواد و املاح موجود در آن به راحتی از راه دهان زالو وارد بدنش می شود.

زالو ها مواد و آنزیم های مختلفی در بزاق خود دارند که می توان به برخی از آن ها در ادامه اشاره نمود:

بدلین یا Bdelin آنزیمی ضد تورم است. اگلین یا Eglin یک فاتور ضد تورم است که که به عنوان یک آنتی رادیکال و آنتی اکسیدان نیز عمل می کند. آپیراز  یا Apyrase یک آنزیم بسیار قوی می باشد که از جمع شدن پلاکت ها در محل گزیدگی جلوگیری کرده و در نهایت باعث می شود تا جریان خون به راحتی عبور کند. هیرودین یا Hirudin یکی از آنزیم های زالو است که بسیار شناخته شده بوده و از جمله موادی است که به عنوان ضد انعقاد خون عمل می کند. البته این آنزیم در کنار سایر مواد مانند آنتیستاشن و همنتین خواص آن تقویت می گردد.

از سایر آنزیم های موجود در بزاق زالو ها می توان آنزیم هیالورونیداز یا Hyaluronidase که یک آنتی بیوتیک است و فاکتور دستا بیلاز یا Desta Bilase را نام برد که این ماده نیز از لخته شدن خون به وسیله ممانعت از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند. ماده ای که محل گزیدگی زالو را بی حس کرده و از احساس ناراحتی در محل گزش جلوگیری می کند Anesthetivcal Agent است.  دو ماده لیپاز ها یا Lipases  و استرازها یا Esterases چربی ها را آب کرده و در نهایت ماده ی آنتی الاستاز است که البته هنوز به شکل رسمی تایید نشده ولی از لحاظ خواص بسیار شبیه به هیستامین عمل کرده و ماده ی گشاد کننده ی رگ ها می باشد.

خواص درمانی آنزیم های زالو برای درمان بیماری ها

متخصصان معتقد اند که از جمله خواصی که برای زالو درمانی و آنزیم هایی که از آن طریق وارد بدن می شود عنوان شده، در ارتباط با عوارض برخی از بیماری ها مانند سکته قلبی و مغزی است. همان طور که در بالا به آن اشاره شد، هیدرودینی که در بزاق وجود دارد اگر در همان ساعت های ابتدایی وارد بدن بیمار شود باعث خواهد شد تا این ماده ضد انعقادی خون از لخته هایی که در شریان مسدود شده ناشی از سکته قرار گرفته، جلوگیری کرده و آن ها را مرتفع کند.

پرروش زالو و زالو درمانی

در زمان سکته مغزی یکی از رگ های خونی بسته شده و از خون رسانی به برخی از بافت های دیگر مغز جلوگیری می کند و این عامل باعث می شود تا برخی از اندام هایی که تحت فرمان و کنترل این نواحی مغز قرار دارند نیز دچار اختلال در عملکرد خود شوند. بنابراین بر طرف شدن هر چه سریع تر این انسداد باعث خواهد شد تا مشکلات خیلی کمتر شده و در نهایت بهبودی سریع تر روی دهد.

انواع زالو درمانی

متخصصان این حوزه همچنین معتقد هستند که نتایج تجربی که از هزاران سال پیش افراد در نقاط مختلف دنیا به آن دست پیدا کرده اند، اکنون به صورت علمی به تایید رسیده است. این متخصصان بر این باور هستند که در بیماری های دیگری چون خونمردگی هایی که از اعمال جراحی به وجود آمده، در بیماری هموروئید، جوش صورت، کیست چربی، تومورها و توده های خوش خیم، زخم های مختلف دیابتی و بسیاری از بیماری های دیگر می توان از زالو درمانی و آنزیم های موجود در بزاق زالو استفاده کرد.

البته پرورش و تکثیر زالو در بسیاری از مراکز دانش بیان با هدف تحقیقات در کنار تولید و پرورش زالو های طبی در کنار هم ادامه دارد. بسیاری از نتایج و داروهای به دست آمده ناشی از همین تحقیقات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *